Булінг у школі:
що це таке і як з ним боротися
Нині серед учнівської молоді надзвичайно
загострилася проблема насильства, здійснюваного самими дітьми одне до одного.
Останніми роками визнано поширення в
освітній практиці такого явища, як шкільний булінг. Це соціальна
проблема всього світу протягом останніх ста років, однак вона ще й досі не
вивчена. Перші публікації в Україні з’явилися 2005 р.
Булінг (bullying, від анг. bully — хуліган, забіяка, задирака, грубіян, насильник) визначається як утиск,
дискримінація, цькування. Цей термін означає тривалий процес свідомого
жорстокого ставлення (фізичного і психічного) з боку дитини або групи до іншої
дитини або інших дітей.
Мотивацією до булінгу стають заздрість,
помста, відчуття неприязні, прагнення відновити справедливість; боротьба за
владу; потреба підпорядкування лідерові, нейтралізації суперника,
самоствердження тощо аж до задоволення садистських потреб окремих осіб.
Як показує практика, форми шкільного
булінгу можуть бути різними:
- систематичні кепкування з будь-якого
приводу (від національності до зовнішнього вигляду дитини);
- задирство;
- фізичні і психічні приниження;
- різного виду знущання;
- бойкот та ігнорування;
- псування особистих речей та ін.
Хулігани (булери) надзвичайно
винахідливі. Новітній їхній "винахід" — кібербулінг, тобто знущання з
використанням електронних засобів комунікації.
Дослідники пропонують таку найзагальнішу
класифікацію всіх видів булінгу:
1-ша група — прояви, пов’язані переважно
з активними формами приниження;
2-га група — прояви, пов’язані зі
свідомою ізоляцією, обструкцією скривджених.
Соціальна структура булінгу, як правило,
має три елементи, а саме:
- переслідувач (булер);
- жертва;
- спостерігач.
У сучасній науці існує декілька підходів
до вивчення булінгу. Одні дослідники зосереджують увагу на пошуку й визначенні
особистісних рис, характерних для особи булі та його жертви. Інші намагаються
розглядати булінг як соціально-психологічний процес.
Ось як визначає типові риси учнів,
схильних ставати булі, норвезький психолог Д. Ольвеус:
- вони відчувають сильну потребу
панувати й підпорядковувати собі інших учнів, переслідуючи власні цілі; вони
імпульсивні й легко шаленіють;
- вони часто зухвалі та агресивні в
ставленні до дорослих (передусім батьків і вчителів);
- вони не виявляють співчуття до своїх
жертв;
- якщо це хлопчики, вони зазвичай
фізично сильніші за інших.
Типові жертви булінгу також мають свої
характерні риси:
- вони полохливі, вразливі, замкнуті й
соромливі;
- вони часто тривожні, невпевнені в
собі, нещасні й мають низьку самоповагу;
- вони схильні до депресії й частіше за
своїх ровесників думають про самогубство;
- вони часто не мають жодного близького
друга та успішніше спілкуються з дорослими, ніж із однолітками;
- якщо це хлопчики, вони можуть бути
фізично слабшими за своїх ровесників.
Ці риси є водночас і причиною, і
наслідком булінгу. У той самий час, на думку окремих дослідників, відтворити
типовий портрет агресора та жертви неможливо.
Деякі психологи фіксують увагу не стільки
на індивідуальних властивостях дитини, скільки на її місці в групі. Ті діти,
які активно не включені в групові процеси, тримаються осібно, менш товариські,
як правило, є аутсайдерами і їх (інколи більш обдарованих і талановитих) не
люблять у групі. У таких випадках знаходиться хтось, хто бере на себе роль
виконавця групової волі. У результаті виникає булінг.
Говорячи про спостерігачів (ким би вони
не були), учені відзначають такі їх типові характерні риси, як відчуття провини
і відчуття власного безсилля.
Практично в усіх країнах булінг більш
поширений серед хлопчиків, ніж серед дівчаток, і його жертвами також частіше
стають хлопчики. Це не просто пустощі або грубість, а особлива форма взаємин.
Кажучи про форми прояву булінгу,
найбільш типові для хлопчиків і дівчаток, слід зазначити, що якщо хлопчики
частіше вдаються до фізичного булінгу (стусани, поштовхи тощо), то дівчатка
більш охоче користуються такими формами тиску, як поширення пліток, виключення
з кола спілкування. А втім, ця різниця відносна і схоже, що вона зменшується.
Шкільний
булінг — явище системне й комплексне. Тому, окрім лікарів, психіатрів,
психологів (які займаються зазвичай уже з тими, хто піддався цькуванню та
знущанням з боку своїх однолітків і однокласників), до вивчення й профілактики
цього явища повинні, безперечно, долучатись учителі, соціальні педагоги,
шкільні психологи.
Комментариев нет:
Отправить комментарий