Що таке булінг


Що таке булінг — види і як виявляється, форми, наслідки для жертви, агресора і спостерігачів

У психології цей термін означає моральний, фізичний терор, залякування, з метою викликати в іншої людини страх і домогтися його підпорядкування. Особливо гостро проблема стоїть в підлітковому віці через складність і суперечливості особливостей розвитку особистості у підлітковому віці. Сьогодні слово «булінг» має соціологічний, психологічний характер і стало міжнародним терміном, активно використовуються педагогами, і психотерапевтами.
Види буллінга
Від конфлікту це явище відрізняється нерівністю сил учасників. При цьому жертва слабкіше агресора, а терор носить тривалий характер. Ізгой відчуває фізичні і психологічні муки. Згідно зарубіжної статистики, в навчальних закладах до 50% учнів стикаються з буллингом: для кого-то це поодинокі випадки, для інших – безперервна цькування.
Результати досліджень в школах, проведені у 2010 році, показали, що 21% дівчат і 22% хлопчиків стають жертвами психологічного насильства з 11-річного віку. Для підлітків 15 років показники становлять 12-13%. Психологами виділяється кілька видів цькування:
·         фізичний;
·         поведінковий;
·         кібербулінг;
·         вербальна агресія.
Фізичний
Проявляється побоями, умисним каліцтвом (удари, стусани, поштовхи, нанесення тілесних ушкоджень). Приклад фізичного буллінга – це публічне стягання штанів з малюка на дитячому майданчику. Багато діти не розповідають батькам про інцидент, тому важливо стежити за можливими попереджувальними сигналами і непрямими ознаками – незрозумілими саднами, синцями, подряпинами, порваним одягом.
При підозрі, що вашу дитину піддають насильству, почніть з ним випадкова розмова: поцікавтеся, як справи в школі, що відбувалося на перерві або по дорозі додому. Слухайте відповіді дитини, з’ясуйте, вів чи хто-небудь себе образливо по відношенню до нього. При цьому слід стримувати власні емоції, підкресліть важливість таких довірчих розмов з вами, вчителями, шкільним психологом.
Записуйте дати і час випадків буллінга, реакцію залучених осіб, їх дії (зі слів дитини). Не варто звертатися до батьків хуліганів для самостійного вирішення проблеми. При продовженні фізичного насильства та необхідність додаткової допомоги за межами школи слід звернутися в місцеві правоохоронні органи. Є закони, що передбачають покарання за залякування та домагання.

Вербальний
Це глузування, словесне знущання, образи, окрики або залякування жорстокими словами. Прикладом вербальної цькування є слова про фізичні вади, обзивання, пр. Діти, що піддаються вербальним знущанням, як правило, замикаються в собі, мають проблеми з апетитом, стають примхливими. Деякі розповідають дорослим про образливих слів на свою адресу, і запитують, чи це правда.
Важливо вчити дітей поваги, зміцнювати їх до думки, що кожна людина заслуговує доброго ставлення. Служити наочним прикладом: дякуйте вчителів, хваліть друзів, будьте ввічливі до продавців у магазинах. Кажіть дітям про їх сильні сторони, хваліть. Найкращий захист, яку можуть забезпечити батьки дитині, — це зміцнення їх почуття власної гідності, надання незалежності для розвитку вміння приймати заходи при необхідності. Обговорюйте, практикуйте конструктивні і безпечні способи реагування на слова хулігана.

Поведінковий
Це буллінг з застосуванням тактики ізоляції, що передбачає, що когось не допускають до спільного проведення часу групи, наприклад, трапези за загальним столом, гри, суспільно діяльності, пр. При цьому у школяра можна помітити небажання підтримувати участь в компанії однолітків, поява прагнення побути на самоті. Дівчатка частіше хлопчиків відчувають соціальну ізоляцію, емоційне або невербальне залякування.
Душевні страждання від поведінкового буллінга можуть бути такими ж сильними, як від фізичного насильства, причому тривають вони набагато довше. Батькам варто розмовляти з дітьми про те, як пройшов день їх, допомагати їм у всіх знаходити позитивні моменти, акцентувати увагу на хороших якостях дітей, переконати їх у тому, що є люди, які їх люблять і завжди підтримають. Слід зосередитися на розвитку талантів дитини, більше часу приділяти його інтересам, будь то спорт, читання, мистецтво, щоб він міг будувати взаємовідносини за межами школи.

Кібербуллінг
Термін позначає звинувачення кого-небудь з використанням образливих слів, брехні, поширення неправдивих пліток допомогою смс, електронної пошти, повідомлень в соціальних мережах. Расистські, сексисткие та інші послання формують ворожу атмосферу. Повідомлення образливого характеру поширюються швидко і анонімно, що призводить до цілодобового кібербуллінгу, тому важливо встановити для дитини правила користування Інтернетом.
Поясніть дитині, що він не повинен брати участь і реагувати на слова кривдників. Якщо ситуація буде погіршуватися, роздрукуйте провокаційні повідомлення (потрібно, щоб були видні дати та часу їх отримання). Далі необхідно сповістити про киберзапугивании в школу і Інтернет-провайдера. Якщо повідомлення містять погрози й носять відвертий сексуальний характер, зверніться до місцевим правоохоронним органам.

Соціальний булінг в школі
Учасниками в цькуванні завжди є три групи учнів – агресор (призвідник), ізгой і спостерігачі. Гоніння починає один чоловік, як правило, лідер в класі, відмінник або ж, навпаки, двієчник, схильний до агресивності. Спостерігачі часто не відчувають задоволення від знущань, але змушені або включатися, або ж мовчати під впливом страху, що самі можуть опинитися в ролі жертви.
Більш сміливі, впевнені школярі чинять опір агресору, встаючи на захист ізгоя, але пасивна підтримка цькування з боку дорослих змушує їх відступити. Жертва залишається один на один з мучителями. Об’єктом знущань може стати будь-яка людина, який в певний момент опиниться в більш слабкій позиції або перейде комусь дорогу. Частіше шкільний буллінг спостерігається серед дітей, чимось відрізняються від своїх ровесників: успіхами в навчанні, фізичними даними (особливостями зовнішності), матеріальними можливостями, характером.
Близько половини агресорів самі раніше перебували під пресингом або истязаются в теперішньому часі у власній родині. Особистість переслідувача формується під впливом жорстоких батьків, що допускають побутове насильство. Хлопчики, яких б’є батько, або спостерігають, як він знущається над мамою, прийшовши в школу, буде відіграватися на менш сильних учнях.
Послужити причиною психологічного насильства можуть покарання, образи з-за низьких оцінок, позбавлення прогулянок/солодкого, створення жорсткого режиму занять. При цьому дитина переймає таку модель поведінки і веде себе агресивно в стінах школи. При цьому він почне діяти проти суперників, піддаючи їх приниження, глузуванням, фізичного насильства. До більш слабким учням такі агресори відчувають презирство, тому не чіпають їх.

Як проявляється
Щоб зрозуміти ознаки цього явища, треба знати, що таке буллінг. Це насильство, що діє на психіку, яке заподіює психологічну травму шляхом погроз або словесних образ, залякування, переслідування, якими навмисно викликається емоційна невпевненість. Формами агресії по відношенню до жертви можуть бути такі:
вербальне насильство, знаряддям якого служить голос (обзивання, дразнение, образливі прізвиська, поширення образливих чуток);
вимагання (їжі, грошей, речей, примус вкрасти що-небудь);
образливі дії, жести (плювки, тощо);
залякування допомогою агресивного мови тіла або інтонацій, щоб примусити жертву зробити або не робити чого-небудь);
пошкодження або інші дії з майном (грабіж, крадіжка, заховування речей);
ізоляція (ігнорування, вигнання з колективу).
Причини шкільного цькування
Жертва цькування відчуває фізичні і психологічні муки. Причини агресивної поведінки по відношенню до дитини знаходяться у двох площинах:
Оточення і сім’я. Поведінкову модель школярі копіюють батьків, суспільства, де панують принципи грубої сили. «Дворова» етика, фільми, наповнені жорстокістю, неповажне ставлення до слабких з боку дорослих, вчать дітей певним способам взаємодії з іншими.
Школа. Деякі низькокваліфіковані вчителя навмисно самі дають початок буллінгу, оскільки не здатні справлятися з проявами агресії у дитячих колективах. У своїй некомпетенції вони доходять до того, що самі дають учням клички та ображають їх на очах у класу. Колектив транслює своє нешанобливе ставлення до таких учням за допомогою тону, жестикуляції.
Цькування виникає не в кожному класі. Вербальне, поведінкове і фізичне насильство можливо лише при збігу наступних факторів:
Беззахисність. Важливо, щоб агресору ніхто не дав відсіч, в прагненні захистити ізгоя, інакше цькування швидко припиниться. Якщо молодших хлопців б’ють старші, при цьому ніхто не реагує, знущання будуть повторяться в майбутньому. Фізичні слабкі хлопчики теж піддаються нападкам з боку більш сильних однокласників. При жорсткої реакції на події з боку старших (вчителів, батьків) психологічне насильство закінчиться. У зв’язку з цим агресори при виборі жертви послідовно знищують у оточуючих симпатії до неї, роблячи зручною мішенню для насмішок і фізичного насильства.
Неготовність постояти за себе, безпорадність. Призвідники – труси, тому для нападок найчастіше вибирають більш слабких хлопців, які точно не зможуть відповісти кривдникам. Жертва не готова дати відсіч через перевагу сил, страх отримати ще більшу агресію у відповідь або тому, що не хоче бути «поганою». Деякі школярі не захищають себе із-за установки батьків, ніби битися не можна. Таких дітей потрібно переконати, сказавши, що захищати себе не тільки можна, але і потрібно.
Занижена самооцінка. Жертва, як правило, страждає невдоволенням собою, відчуває провину. Особливо яскраво це проявляється у школярів, які мають якісь особливості розвитку – гіперактивність, заїкання, синдром дефіциту уваги. У зону ризику входять діти, яких не підтримують рідні, з сімей, де немає довірчих відносин.
Соціальні, психологічні проблеми. Депресія, самотність, відсутність комунікативних навичок, соціальне неблагополуччя, комплекс неповноцінності, насильство у власній родині – передумови опинитися в ролі жертви. Чутливість, недовірливість, лякливість і тривожність є індивідуальними рисами характеру, які роблять дитину беззахисним і привабливим для агресора.
Підвищена агресивність. Іноді стають ізгоями задиристі, болісно і емоційно реагують на прохання чи зауваження діти. При цьому агресивність має реактивний характер і розвивається внаслідок високої збудливості та беззахисності.
Психологічний портрет учасників буллінга
У ситуації цькування обов’язково є чіткий розподіл ролей. Завжди є жертви, призвідники і переслідувачі – основна частина дітей, яка під керівництвом агресорів здійснює гоніння. Часто в класі присутні і нейтральні спостерігачі, які по суті не відрізняються від переслідувачів, оскільки своєю бездіяльністю заохочують психологічне насильство, але ніяк їй не перешкоджають.
Зрідка серед однолітків знаходяться захисники, що здатне докорінно змінити ситуацію (особливо якщо таких дітей кілька, або вони мають авторитет у класі). Велика частина переслідувачів залишають жертву в спокої і конфлікт завершується. Часто захисник сам стає ізгоєм, наприклад, якщо за вказівкою вчителя дитина змушений сидіти за однією партою з ізгоєм, він може з часом сам перетворитися в об’єкт знущань.
Призвідниками, як правило, стають 1-2 учня, яким чомусь не сподобався хтось серед однокласників. Вони починають висміювати, дражнити, задирати, демонстративно уникати цієї дитини. Процес цькування починається практично відразу після формування колективу – вже в першому класі. Як правило, стає агресором хлопчик, але рідко зустрічається і дівчинка-призвідник. В останньому випадку найчастіше піддається нападкам інша дівчинка. В основі переслідування лежить прагнення самоствердитися і виділитися на загальному плані.
Вкрай рідко цькування є наслідком особистої помсти. Норвезька психолог Дан Ольвеус виділив такі риси, властиві для ініціатора шкільного буллінга:
наявність фізичної сили;
легка збудливість, імпульсивність, запальність, прояви гніву;
невміння співчувати ізгоям;
самозакоханість (нарциссические комплекси), бажання бути в центрі уваги;
неврівноваженість, слабкий самоконтроль;
високий рівень домагань;
впевненість у перевазі над жертвою;
невизнання компромісів.
Такий дитина-агресор впевнений, що з допомогою лідерства, придушення інших зможуть легше досягти своїх цілей. Призвідником цькування може стати учень, який:
претендує на владу, хоче головувати в класі;
володіє комунікативними навичками, веде себе активно;
агресивно поводиться;
звик ставитися до інших з почуттям власної вищості;
прагне будь-якою ціною перебуває в центрі уваги;
є эгоцентриком, не здатною до співпереживання оточуючим;
ділить усіх на «чужих» і «своїх» (такий снобізм або шовінізм – результат сімейного виховання, що формує ворожість до інших);
є максималістом, не йде на компроміси (особливо ця риса притаманна підліткам).
Призвідниками буллінга стає один або кілька людей, решта є їх послідовниками, які активно беруть участь в цькуванні, або ігнорують те, що відбувається. Причинами, чому добрі і чуйні до своїх близьких діти стають тиранами ні в чому неповинного однолітка, є:
«Стадне почуття. Школяр не аналізує, що відбувається, а просто бере участь в загальному святкуванні. Йому не приходить в голову, що в цей момент відчуває жертва буллінга.
Бажання заслужити розташування лідера класу.
Нудьга. Для них буллінг – це розвага нарівні з грою в м’яч, квача, пр.
Страх опинитися в такому ж становищі.
Прагнення до самоствердження. Деякі діти так беруть реванш за свої невдачі в чому-то. Часто їх третирують у дворі, кривдять старші, вони не викликають симпатій у однокласників або не успішні в навчанні.
Велика частина хлопців, які активно чи пасивно підтримують психологічне насильство, мають загальні риси. Характерними для дітей-переслідувачів загальними ознаками є наступні:
несамостійність, залежність від впливу оточуючих, безініціативність;
комформизм (прагнення слідувати чинним правилам, стандартам);
відсутність почуття відповідальності, схильність звинувачувати інших в тому, що відбувається);
схильність до жорсткого контролю з боку батьків, старших;
егоцентричність, нездатність до емпатії, до прогнозування наслідків власної поведінки;
невпевненість у собі, відчуття безсилля;
боягузтво, озлобленість.
Ізгоями часто стають діти, не здатні постояти за себе, надчутливі. При цьому, такі діти не просто не здатні до агресивної поведінки для боротьби за свою безпеку, вони не можуть демонструвати впевненість і відстоювати свої інтереси. Ймовірна жертва буллінга – учень, який намагається зробити вигляд, що його не ображає і не зачіпає жорстокість. При цьому його особа видає внутрішні почуття – червоніє, стає надзвичайно напруженим, пр.
Діти, які не вміють ховати свою беззахисність можуть провокувати повторення інциденту з боку агресора. Ден Олвеус (американський дослідник) виділяє 2 типи жертв буллінга:
Діти, які не можуть приховати власної слабкості (фізично слабкі, невпевнені, надмірно емоційні, тривожні).
Діти, мимоволі викликають негативне ставлення до себе (занадто бурхливо реагують на провокації, неприємні у спілкуванні через неохайність або інших згубних звичок, що викликають неприязнь дорослих).

Комментариев нет:

Отправить комментарий