Особливості навчання техніці бігу та застосування різновидів бігових вправ зі школярами



Серед  комплексу  вправ  у  фізичному  вихованні  учнів  одне  з  чільних місць  належить  бігу.  На  уроках  легкої  атлетики  з технікою бігу пов’язані і інші рухові дії стрибки  в  довжину  і  у  висоту з розбігу, метання  малого м’яча і  гранати з розбігу,  рухливі ігри та  естафети. Тому,  в  першу  чергу  необхідно  вирішувати  завдання  навчання  школярів техніці бігу. Наукові дані показують, що приблизно у  90 % дітей 7–10-річного віку відзначається цілий ряд нераціональних рухів і помилок в бігу, а саме:
1) відштовхування  в  бігу  в  основному  у  дітей  характеризується неповним розгинанням поштовхової ноги;
2) фаза опори більш тривала за часом, ніж фаза польоту;
3) нога ставиться на доріжку (опору) далеко від проекції ОЦМ тіла, що створює  значне  гальмування або  уповільнення  швидкості  бігу  у  фазі передньої опори;
4) постановка ноги в більшості випадків здійснюється з п’яти і рідше з зовнішнього зводу стопи;
5) у  бігу  дітей  спостерігається  «активне  взяття  носка  на  себе»  перед постановкою ноги на доріжку;
6) у більшості дітей ноги працюють перехресно, тобто слід правої ноги заходить вліво за середню лінію. Як тільки стопа втрачає опору і починається її згинання в колінному суглобі, нога, що стала тепер вже маховою, рухається вперед не паралельно другій, а як би заходить за неї.
У  зв’язку  з  цим  виникає  необхідність  кваліфікованого  педагогічного впливу  на  формування  правильного  рухового  навику  в  бігу з  перших  років навчання  в  школі.  Основними  засобами  навчання  техніці  бігу  є  спеціальні бігові, стрибково-бігові вправи, біг в різних варіантах, рухливі ігри, естафети.
Навчання техніці бігу проводиться на рівному майданчику або доріжці. Це необхідна умова для  оволодіння  правильною  технікою. 
Результат  в  бігу на короткі дистанції залежить від наступних основних факторів:
1) вміння швидко реагувати на команду «Руш!» або постріл стартера (це вміння включає латентний і моторний періоди реакції);
2) якості  стартового  розгону,  тобто  здатності  миттєво набирати швидкість; 
3) рівня  абсолютної  максимальної  швидкості,  яку  здатний  розвинути спортсмен;
4) рівня  швидкісної  витривалості    здатності  займається  зберігати досягнуту швидкість до кінця дистанції.
За допомогою безперервного рівномірного бігу в різному темпі можуть вирішуватися такі завдання, як:
а) зміцнення здоров’я;
б) профілактика деяких захворювань;
в) збереження та відновлення рухових функцій;
г) загальна працездатність;
д) підвищення витривалості;
е) формування рухових навичок.
Всі ці завдання необхідні в повсякденному житті, виховання звички до систематичних  занять  фізичними  вправами  як  засобу  організації  вільного часу,  активного  відпочинку  дитини  і  продовження  творчого  довголіття. Оздоровчий біг є  найбільш простим і  доступним (у технічному відношенні) видом циклічних вправ. Техніка оздоровчого бігу на відміну від спортивного бігу характеризується меншими зусиллями і  амплітудою  рухів,  довжиною  і частотою кроків.  Методика  навчання  правильному бігу  така  ж,  як і  бігу на середні і довгі дистанції. Перш ніж почати займатися оздоровчим бігом, необхідно пройти медичний огляд. Учнів,  віднесених  за  станом  здоров’я  до  спеціальної  медичної  групи,  на підставі  висновку  лікарсько-консультативної  комісії,  які  можуть  займатися оздоровчим бігом, можна розділити на 3 групи. До  першої  групи  належать  діти  з  ослабленим  здоров’ям,  із  зайвою вагою – на 15-20 кг перевищує норму. У  другу  групу  входять  учні  практично  здорові,  але  які  раніше  не відвідували заняття фізичною культурою за медичними показаннями. У третю групу, входять школярі, віднесені в спеціально медичну групу з обмеженням фізичного навантаження. З усіх методів тренувальних засобів, для дітей з ослабленим здоров’ям, фахівцями рекомендується займатися оздоровчим бігом:
1. Легкий  рівномірний  біг  від  15  до  30  хвилин  при  пульсі  120-130 ударів  на  хвилину.  Для  початківців  бігунів  є  основним  і  єдиним  засобом тренування.
2. Тривалий рівномірний біг від 60 до 120 хвилин при пульсі 132-144 удари  на  хвилину.  Застосовується  для  розвитку  та  підтримки  загальної витривалості.  Цей  метод,  в  свою  чергу,  повинен  бути  розділений  на  три частини (періоду): ходьба, біг ходьба, рівномірний біг.
3. Ходьба.  Для  правильного  проведення  занять  необхідно  мати  три показники: довжину дистанції (1,5-2 км), час її проходження та ЧСС за перші 10 с після зупинки. Пульс під час ходьби не повинен перевищувати 120 уд/хв.
4. Біг ходьба. Ця методика розроблена  співробітниками  ВНДІФК на базі груп здоров’я і полягає у чергуванні строго обмежених відрізків ходьби і бігу, наприклад 50 метрів бігу і 150 метрів ходьби, потім 100 метрів бігу і 100 метрів ходьби.
5. Рівномірний  біг.  Ця  частина  тренування  завершальна,  бігаючи  3-4 рази на тиждень в легкому рівномірному темпі по 30-60 хв можна отримати навантаження, достатнє для зміцнення здоров’я.
Величина  навантаження  в  оздоровчому  бігу  складається  з  двох компонентів  обсягу  та інтенсивності.  По-перше,  необхідно  пам’ятати,  що навантаження  завжди  повинно  бути  оптимальним  для  конкретної  особи  в конкретний момент. Оптимум це той найменший обсяг навантаження, який дає  найбільший  результат.  По-друге,  потрібно  пам’ятати,  що  наша  мета  здоров’я, а не високі спортивні досягнення. Надійним  критерієм  інтенсивності  навантаження  є  носове  дихання.
Проведені спеціальні велоергометричні дослідження показали, що до тих пір, поки  дихання  через  ніс  (при  гарній  носоглотці)  повністю  забезпечує надходження  в  легені  кисню,  ЧСС  не  перевищує  130  ударів  на  хвилину. Момент, коли бігун змушений вдихнути через рот додаткову порцію повітря, відповідає  збільшенню  пульсу  до  140-150  ударів  на  хвилину  (верхня межа аеробного обміну). Абсолютна швидкість бігу не має ніякого значення і представляє лише теоретичний інтерес, так як фізіологічний вплив на організм залежить не від кількості  пробігаємих метрів  в  секунду,  а  від  режиму  тренування.  Біг  в аеробному  режимі  забезпечує  всі  необхідні  компоненти  навантаження: витрата  енергії,  оптимальне  збільшення  ЧСС,  вібрацію  судин  і  внутрішніх органів. Тому не потрібно  прагнути  до  збільшення  швидкості  у  що  б  то  не стало. У процесі занять швидкість повинна збільшуватися тільки природним шляхом,  у  міру  зростання  тренованості,  мимоволі  і  непомітно  для  самого бігуна.  Завжди  повинен  дотримуватися  принцип  "Бігти  легко!".  Свідоме збільшення швидкості, що викликає напруженість бігу, неприпустимо. Про  величину  навантаження  в  одному  занятті  можна  судити  по швидкості  відновлення  пульсу,  який  через  10 хв  після  фінішу  не  повинен перевищувати 100 уд/хв (16 ударів за 10 с).
Люди,  які  займаються  оздоровчим  бігом  повинні  регулярно  вести щоденник, в якому записують  виконану  роботу,  пульс  (вранці)  за  1 хв,  cон, самопочуття,  працездатність  та  ін.  Бігати  краще  всього  в  парку  або на найближчому стадіоні.  Краще вибирати м’який  ґрунт. Біг приносить  велику користь  у  тому  випадку,  якщо  він  поєднується  з  правильним  режимом харчування і загартовуванням організму.
Фізична підготовка при заняттях оздоровчим бігом ґрунтується на ряді спеціальних принципів: повторності, поступовості, індивідуалізації.
Принцип  повторності    використовувати  вправи  систематично.  При цьому  фізичні  навантаження  повинні  бути  чітко  регламентовані  за  часом, інтенсивністю і об’ємом.
Принцип  поступовості    дотримання  цього  принципу  дозволяє поступово  пристосовуватися  до  зростаючого  тренувального  навантаження. "Ніколи  складну  роботу,  як  би  ти  не  звик  до  неї,  не  починай  стрімко,  а  з деякою поступовістю "(І. П. Павлов). 
Принцип  індивідуалізації.  Стан  здоров’я,  та не  однакова  фізична підготовленість,  диктують  необхідність  індивідуального  підбору навантаження  при  заняттях  оздоровчим  бігом.  "Краще  недобрати,  ніж перебрати"    золоте  правило  оздоровчої  ходьби  і  бігу.  Перш  ніж  почати заняття, потрібно реально оцінити свої можливості, обов’язково порадитися з лікарем.  Слід  також  враховувати  стан  здоров’я,  фізичну  підготовленість, витривалість,  яка  у  кожного  учня залежить  від  стану  його  здоров’я. Необхідний  індивідуальний  підхід  до  тренувального  навантаження.  Зміни частоти пульсу в ході  занять дозволять отримати об’єктивну картину змін в організмі і внести поправки у плановане навантаження.
Мотиви,  які  спонукають  учнів  загальноосвітньої  школи  займатися оздоровчим  бігом,  найрізноманітніші.  Проводячи  анкетування старшокласників,  отримано  дані,  що  дозволили  виділити  п’ять  основних мотивів:
1.зміцнення здоров’я та попередження захворювань (31,1 %),
2.продовження творчого довголіття (19,3 %),
3.розвиток  фізичних  якостей,  рухових  навичок, підвищення працездатності (15,2-14,5 %),
4.нормалізація  ваги  тіла,  більш  раціональне  проведення  вільного  часу (7,4-6,7 %),
5.підготовка та виконання спортивних розрядів (5,4 %).

На думку школярів, заняття оздоровчим бігом сприяли:
1.     підвищенню навчальної діяльності 33 %
2.     зниженню стомлюваності протягом дня і навчального тижня 20 %;
3.     скорочення пропусків по хворобі 16,3 %;
4.     підвищенню соціальної активності 10,5 %;
5.     поліпшенню соціально  психологічного клімату в школі і вдома  8,5 %.
Як  показали  дослідження: оздоровчий  біг  величезний  ефект  надає  на вплив системи кровообігу  і  дихання,  зміцнюється  серцево-судинна система, збільшується еластичність і ємність судинного русла. Необхідно відзначити також  його  позитивний  вплив  на  вуглеводний  обмін,  функцію  печінки  і шлунково-кишкового  тракту,  кісткову  систему.  Під  впливом  тренування  на витривалість  знижується  в’язкість  крові,  що  полегшує  роботу  серця. Дослідження показали завдяки активізації жирового обміну оздоровчий біг є  ефективним  засобом  нормалізації  маси  тіла.  У  школярів,  що  регулярно займаються  оздоровчим  бігом,  вага  тіла  близька  до  ідеальної  ваги  тіла,  а вміст жиру  в 1,5 разів  менше, ніж у  хлопців, які не  займаються оздоровчим бігом. Дослідник спостерігав зменшення пульсу протягом першого року занять оздоровчим бігом (з 78 до 62 уд/хв).
Заняття оздоровчим бігом проходять з учнями, віднесеними до спеціальної медичної  групи  за  індивідуальною  програмою  і  складається  з  трьох частин:
1. Підготовчої.
2. Основної.
3. Заключної.
У підготовчій частині вирішуються два завдання:
перше повинно забезпечити педагогічну та психологічну настройку, що займаються, оздоровчим бігом;
друге пов’язана  з  розминкою,  яка  потрібна для  того,  щоб  "розігріти" м’язи і підготувати організм до майбутньої м’язової діяльності.
В основній частині занять необхідно слідувати декільком правилам:
1.починайте біг повільно, намагаючись зберегти рівний темп бігу, не  робіть  різких  прискорень.  Якщо  виникає  потреба  збільшити  темп бігу, наприклад у другій половині дистанції, то робіть це поступово;
2.біг повинен супроводжуватися позитивними емоціями;
3.оздоровчий  біг  повинен  викликати  невелику  приємну  втому.  Не  слід доводити себе до глибокого стомлення.
У  заключній  частині  заняття  учні,  що  займаються,  оздоровчим  бігом можуть  відчути  стомлення.  Втома  може  виражатися в  надмірному  диханні, великому  потовиділенні,  уповільненні  рухових  реакцій,  нестійкості уваги. Облік  цих  ознак  втоми  може  допомогти  краще  управляти  тренувальним навантаженням і запобігти погіршенню функціонального стану дитини.

Комментариев нет:

Отправить комментарий